Художествена литература

Какво е „Пророкът“ за самия Джубран? Писмо до Май Зияда от 3 декември,1923 г.


Продължаваме с публикуването на писмата на Джубран до неговата възлюбена Май Зияда. Публикуваме един интересен текст на Джубран Халил Джубран. В него той пише на Май Зияда и няколко думи за книгата му „Пророкът“. Писмото е финалната част от дълго писмо-дневник, започнато в нощта на 1 срещу 2 декември 1923 и завършено на 3 декември, но съставителката на сборника „Синият пламък” Салма Кузбари го публикува като самостоятелно писмо. Превод на Мая Ценова.

 

3 декември, в полунощ

Как да отговоря на думите ти за книгата “Пророкът”? Какво да ти кажа? Тази книга е само малка част от многото, което съм видял и виждам всеки ден в безмълвните сърца на хората, в душите им, закопнели за изява. Не се е родил на земята никой, който да може да привнесе нещо от себе си като индивид, отделен от всички хора. И няма сред нас днес никой, който да е способен на нещо повече от това, да записва каквото му казват хората, без сами да знаят.

“Пророкът”, Май, е първата буква от думата… В миналото си въобразявах, че тази дума е моя, че е в мен и от мен, и заради това не можех да произнеса първата й буква, а моята немощ бе причина за болестта ми, нещо повече, бе причина за болка и горест в духа ми. Сетне Бог пожела и ми отвори очите, та съзрях светлината; сетне Бог пожела и ми отвори ушите, та чух хората да мълвят тая първа буква; пожела Бог и ми отвори устните, та повторих буквата: повторих ликуващ от радост, защото за пръв път съзнах, че тъкмо хората – те са всичко, а пък аз с отделната си душа съм нищо. А ти най-добре сред хората знаеш каква свобода, покой и упоение има в това, ти най-добре сред хората знаеш какво чувства човек, който изведнъж се е намерил извън тъмницата на ограничената си индивидуалност.

И сега ти, Май, ти, мое голямо малко момиче, ми помагаш да чуя втората буква, ще ми помогнеш и да я произнеса, ще бъдеш винаги с мен.

Приближи чело, Мариям, приближи го – има в сърцето ми едно бяло цвете, което искам да положа върху челото ти. Колко сладка е обичта, когато се изправи разтреперана, засрамена, пред самата себе си.

Бог да те благослови. Бог да пази моята любима малка. Бог да изпълни сърцето й с песнопенията на своите ангели.

Джубран

(писма 1 и 2)

2 thoughts on “Какво е „Пророкът“ за самия Джубран? Писмо до Май Зияда от 3 декември,1923 г.

Вашият коментар

