
През цялата история на най-престижният фестивал на филмовата индустрия, не е било рядкост присъствието на арабски филми в официалната селекция. Тази година присъствието е по-силно от всякога.
От откриването на фестивала в Кан през 1946 година Египет е сред участниците с филма „Дуния“ на Мохамед Карим. В ранните години на „Кан“, всяка година или две е имало филми на египетски режисьори като Юсеф Шахин, Салах Абу Сейф и Камал ел Шейх. Случвало се е дори да се състезават помежду си: през 1952 и 1954, например. Тогава Шахин и „Синът на Нил“ (Ibn El-Nil) и Ахмед Бадрахан с „Нощ на любовта“ (Leilet Gharam) се състезават през 1952 година, а „Чудовището“ (El-Wahsh) от Абу Сейф и „Борба в долината“ (Seraa Fil Wady) на Шахин мерят сили през 1954 г.
Докато от 1985 година няма египетски участник на фестивала когато е представен „Сбогом, Бонапарт“ (Adieu Bonaparte) от Шахин, тази година идва ред на „След битката“ (Baad El-Mawkea) на Юсри Насралла.
Въпреки, че това е първото участие на Насралла в официалния конкурс, неговият дебют „Летни кражби“ (Sarkat Sayfeya) е излъчен в паралелна селекция през 1988 година. Филмът му „Вратата на слънцето“ (Bab El-Shams), основан на романа на известния ливански автор Елиас Хури, бе избран извън конкурса през 2004 година, а миналата година имаше специална прожекция на „18 дни“, който е в официалната селекция на „Кан“.
Тази година арабското присъствие е по-засилено. Египетският продуцент и режисьор Мариан Хури ще бъде сред журито на Седмицата на критиката, палестинската актриса Хиам Аббас (добре позната в България, благодарение на фестивала „Цветята на Корана“) е сред журито на официалният конкурс, а аплодираният палестински режисьор Елия Сюлиман ще участва със съвместен филм „7 дни в Хавана“ (7 días en La Habana), съставен от седем различни сегмента от различни режисьори. Филмът ще се състезава в Un Certain Regard, селекция, целяща насърчаването на иновативните и дръзки произведения. Друг участник в същата селекция е мароканският режисьор Набил Аюш с „Конете на Бога“ (Les Chevaux de Dieu).

Въпреки, че арабските филми не са имали постоянно присъствие в „Кан“, има няколко кино творци, които са се появявали няколко пъти.
Двама от най-известните са египетският режисьор Юсеф Шахин и алжирецът Мохамед Лахдар-Хамина, който печели „Златна палма“ през 1974 година за филма си „Хроника на годините на огъня“ (Waqa’a Seneen Al-Gamr), разказващ за Алжир по време на войната за независимост от Франция, обръщайки внимание на селските общности.
Участниците от арабския свят обикновено идват от Египет, Алжир, Мароко и Ливан, в допълнение на Елия Сюлиман, който е палестинец. Няколко арабски режисьори са печелили награди извън основния конкурс. През 1997 година Шахин е награден по време на Златния юбилей, а през 2002 година Сюлиман печели наградата на журито за филма си „Божествена намеса“ (Ed Ilhia ). В селекцията Un Certain Regard мароканецът Фаузи Бенсаиди печели през 2003 година награда за филма си „Хиляда месеца“ (Mille mois).
Най-новото включване на арабски режисьор в „Златна палма“ е Сюлиман с филма „Времето, което остава“ (Al-Zaman Al-Baqi ) през 2009 година и през 2006 г., алжирският филм „Дни на слава“ (Beldiyoon) от Рашид Бушариб, който печели наградата за най-добър актьор.
Тази година филмовият фестивал в Кан се открива на 16 май и продължава до 27 май.
Официални участия на арабски филми в конкурса в Кан:
- 1946 Dunia от Мохамед Карим (Египет)
- 1947 Maarouf, the Cairo Cobbler от Жан Мауран (Мароко)
- 1949 Mughamart Antar we Abla (The Adventures of Antar and Abla) от Салах Абу Сейф (Египет)
- 1952 Ibn El-Nil (Son of the Nile) от Юсеф Шахин (Египет)
- Leilet Gharam (A Night of Love) от Ахмед Бадрахан (Египет)
- 1954 Al Wahsh (The Monster) от Салах Абу Сейф (Египет)
- Seraa Fil Wady от Юсеф Шахин (Египет)
- 1955 Hayah Aw Moot (Life or Death) от Камал Ел Шейх
- 1956 Sabab Imraa (The Youth of a Woman) от Салах Абу Сейф
- 1957 Ila Ayn? (Where To?) от Жорж Насер (Ливан)
- 1962 Ames Et Rhymes от Абделазиз Рамдани (Мароко)
- 1964 El Leila El Akheera (The Last Night) от Камал Ел Шейх (Египет)
- 1967 Rih Al-Awras (The Wind of Awras) от Мохамед Лахдар-Хамина (Алжир)
- 1970 Al-Ard (The Land) от Юсеф Шахин (Египет)
- 1974 Saat El-Tahrir Dakkat, Barra Ya Isti’mar (Time of Liberation, Time up for Colonialism) от Хейни Сорур (Ливан)
- 1975 Waqa’a Seneen Al-Gamr (Chronicle of the Years of Fire) от Мохамед Лахдар-Хамина (Алжир)
- 1982 Rih Al-Raml (Wind of Sand) от Мохамед Лахдар-Хамина
- 1985 Adieu Bonaparte от Юсеф Шахин (Египет)
- 1992 Au Pays Des Juliets (In the Country of Juliets) от Мехди Шареф (Алжир)
- 2006 Beldiyoon ( Days of Glory) от Рашид Бушариб (Алжир)
- 2009 Al-Zaman Al-Baqi (The Time That Remains) от Елия Сюлиман (Палестина)
- 2012 Baad El-Mawkea (After the Battle) от Юсри Насралла (Египет)
Благодаря ви за снимката , вижда се че жената е много красива и то с малко грим.Идеална коса и рокля.Има толкова велики умове,които измислят невероятни сюжети на филми.Хубаво е че ни предоставихте и този подробен списък с участията на арабските филми.Като че ли още малко и те ще започнат да нахлуват у нас, както бяха турските, сега като че ли има лек отлив, но все пак всичко,което се повтаря постоянно омръзва, човек иска разнообразие във всичко.Надявам се да ни пишете пак.