Кино и театър

Арабските филми и режисьори на фестивала в Кан


Египетският режисьор Юсеф Шахин, един от символите на египетското и арабско кино.

През цялата история на най-престижният фестивал на филмовата индустрия, не е било рядкост присъствието на арабски филми в официалната селекция. Тази година присъствието е по-силно от всякога.

От откриването на фестивала в Кан през 1946 година Египет е сред участниците с филма „Дуния“ на Мохамед Карим. В ранните години на „Кан“, всяка година или две е имало филми на египетски режисьори като Юсеф Шахин, Салах Абу Сейф и Камал ел Шейх. Случвало се е дори да се състезават помежду си: през 1952 и 1954, например. Тогава Шахин и „Синът на Нил“ (Ibn El-Nil) и Ахмед Бадрахан с „Нощ на любовта“ (Leilet Gharam) се състезават през 1952 година, а „Чудовището“ (El-Wahsh) от Абу Сейф и „Борба в долината“ (Seraa Fil Wady) на Шахин мерят сили през 1954 г.

Докато от 1985 година няма египетски участник на фестивала когато е представен „Сбогом, Бонапарт“ (Adieu Bonaparte) от Шахин, тази година идва ред на „След битката“ (Baad El-Mawkea) на Юсри Насралла.

Въпреки, че това е първото участие на Насралла в официалния конкурс, неговият дебют „Летни кражби“ (Sarkat Sayfeya) е излъчен в паралелна селекция през 1988 година. Филмът му „Вратата на слънцето“ (Bab El-Shams), основан на романа на известния ливански автор Елиас Хури, бе избран извън конкурса през 2004 година, а миналата година имаше специална прожекция на „18 дни“, който е в официалната селекция на „Кан“.

Тази година арабското присъствие е по-засилено. Египетският продуцент и режисьор Мариан Хури ще бъде сред журито на Седмицата на критиката, палестинската актриса Хиам Аббас (добре позната в България, благодарение на фестивала „Цветята на Корана“) е сред журито на официалният конкурс, а аплодираният палестински режисьор Елия Сюлиман ще участва със съвместен филм „7 дни в Хавана“ (7 días en La Habana), съставен от седем различни сегмента от различни режисьори. Филмът ще се състезава в Un Certain Regard, селекция, целяща насърчаването на иновативните и дръзки произведения. Друг участник в същата селекция е мароканският режисьор Набил Аюш с „Конете на Бога“ (Les Chevaux de Dieu).

Режисьорът Елия Сюлиман заедно с изпълнителката от Soap Kills, Ясмин Хамдан, за снимките на филма „Времето, което остава“.

Въпреки, че арабските филми не са имали постоянно присъствие в „Кан“, има няколко кино творци, които са се появявали няколко пъти.

Двама от най-известните са египетският режисьор Юсеф Шахин и алжирецът Мохамед Лахдар-Хамина, който печели „Златна палма“ през 1974 година за филма си „Хроника на годините на огъня“ (Waqa’a Seneen Al-Gamr), разказващ за Алжир по време на войната за независимост от Франция, обръщайки внимание на селските общности.

Участниците от арабския свят обикновено идват от Египет, Алжир, Мароко и Ливан, в допълнение на Елия Сюлиман, който е палестинец. Няколко арабски режисьори са печелили награди извън основния конкурс. През 1997 година Шахин е награден по време на Златния юбилей, а през 2002 година Сюлиман печели наградата на журито за филма си „Божествена намеса“ (Ed Ilhia ). В селекцията Un Certain Regard мароканецът Фаузи Бенсаиди печели през 2003 година награда за филма си „Хиляда месеца“ (Mille mois).

Най-новото включване на арабски режисьор в „Златна палма“ е Сюлиман с филма „Времето, което остава“ (Al-Zaman Al-Baqi ) през 2009 година и през 2006 г., алжирският филм „Дни на слава“ (Beldiyoon) от Рашид Бушариб, който печели наградата за най-добър актьор.

Тази година филмовият фестивал в Кан се открива на 16 май и продължава до 27 май.

Официални участия на арабски филми в конкурса в Кан:

  • 1946 Dunia от Мохамед Карим (Египет)
  • 1947 Maarouf, the Cairo Cobbler от Жан Мауран (Мароко)
  • 1949 Mughamart Antar we Abla (The Adventures of Antar and Abla) от Салах Абу Сейф (Египет)
  • 1952 Ibn El-Nil (Son of the Nile) от Юсеф Шахин (Египет)
  • Leilet Gharam (A Night of Love) от Ахмед Бадрахан (Египет)
  • 1954 Al Wahsh (The Monster) от Салах Абу Сейф (Египет)
  • Seraa Fil Wady от Юсеф Шахин (Египет)
  • 1955 Hayah Aw Moot (Life or Death) от Камал Ел Шейх
  • 1956 Sabab Imraa (The Youth of a Woman) от Салах Абу Сейф
  • 1957 Ila Ayn? (Where To?) от Жорж Насер (Ливан)
  • 1962 Ames Et Rhymes от Абделазиз Рамдани (Мароко)
  • 1964 El Leila El Akheera (The Last Night) от Камал Ел Шейх (Египет)
  • 1967 Rih Al-Awras (The Wind of Awras) от Мохамед Лахдар-Хамина (Алжир)
  • 1970 Al-Ard (The Land) от Юсеф Шахин (Египет)
  • 1974 Saat El-Tahrir Dakkat, Barra Ya Isti’mar (Time of Liberation, Time up for Colonialism) от Хейни Сорур (Ливан)
  • 1975 Waqa’a Seneen Al-Gamr (Chronicle of the Years of Fire) от Мохамед Лахдар-Хамина (Алжир)
  • 1982 Rih Al-Raml (Wind of Sand) от Мохамед Лахдар-Хамина
  • 1985 Adieu Bonaparte от Юсеф Шахин (Египет)
  • 1992 Au Pays Des Juliets (In the Country of Juliets) от Мехди Шареф (Алжир)
  • 2006 Beldiyoon ( Days of Glory) от Рашид Бушариб (Алжир)
  • 2009 Al-Zaman Al-Baqi (The Time That Remains) от Елия Сюлиман (Палестина)
  • 2012 Baad El-Mawkea (After the Battle) от Юсри Насралла (Египет)
Реклама

Един коментар към “Арабските филми и режисьори на фестивала в Кан

  1. Благодаря ви за снимката , вижда се че жената е много красива и то с малко грим.Идеална коса и рокля.Има толкова велики умове,които измислят невероятни сюжети на филми.Хубаво е че ни предоставихте и този подробен списък с участията на арабските филми.Като че ли още малко и те ще започнат да нахлуват у нас, както бяха турските, сега като че ли има лек отлив, но все пак всичко,което се повтаря постоянно омръзва, човек иска разнообразие във всичко.Надявам се да ни пишете пак.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s